Cum să-i împrietenim pe copiii noştri cu matematica
Foarte simplu! Fiindu-le alături, jucându-ne împreună cu ei, scoțând problema de pe hârtie și plasând-o în aer liber, pe terenul de joacă!
Aceste caiete fac parte din seria „Matematica veselă“, destinată copiilor din primele clase. Temele exercițiilor sunt mai puțin obișnuite și nu le repetă pe cele de la școală, ci le completează, sub formă de joc.
În ciuda faptului că în cele mai multe probleme nu sunt numere peste 20, multe sarcini sunt grele pentru elevii mai mici, iar uneori și adulții o să întâmpine dificultăți în găsirea soluțiilor. De ce nu ne temem să punem astfel de sarcini dificile într-un caiet ? Mai întâi pentru că sperăm ca un adult să fie alături de copil atunci când sunt atacate aceste sarcini. Pentru a învăța să gândească singur, copilul are nevoie de modelul de gândire al adultului – adultul nu trebuie să dea indicii de la înălțimea experienței sale, ci să rezolve problemele împreună cu copilul. („Nici eu nu-mi dau seama cum se construiește asta, dar hai să încercăm... Ce-ar fi dacă am aranja așa mărgelele astea ?“)
În al doilea rând, vrea să spulberăm stereotipul școlar „greu înseamnă plictisitor“, din cauza căruia de multe ori copiii sunt descurajați chiar înainte de a se apuca de exercițiu. Prin urmare, sarcinile noastre sunt interesante, pentru că ce e interesant nu e lăsat baltă. În al treilea rând, dificultatea problemelor noastre e asociată de cele mai multe ori cu abilități importante care, din nefericire, de obicei primesc foarte puțină atenție în școală.
Care sunt aceste abilități ?
• Înțelegerea sarcinilor verbale (de exemplu, problemele cu nume și prenume). Abilitățile de a extrage rapid informaţiile din text și a opera cu ele sunt vitale în societatea de azi. Dar chiar și noi trebuie să recitim uneori o frază de cinci ori pentru a înțelege corect detaliile. Dar dacă anumite date din problemă trebuie înțelese la simpla auzire ?
• Imaginația spațială. Ați văzut turiști care trebuie să răsucească harta de mai multe ori pentru a-și da seama încotro trebuie s-o apuce ? E un exemplu bun de absență a imaginației spațiale. Prin urmare, în acest caiet sunt multe sarcini în care trebuie să rotim o figură, să îndreptăm niște sfori, să alcătuim un cub dintr-un tipar etc. – totul în minte.
• Citirea diagramelor și tabelelor. Astfel de abilități o să-i fie foarte utile copilului în viitor, dar dacă le întâlnește acum într-o manieră jucăușă, aceste structuri de date n-o să i se mai pară complicate sau plictisitoare.
• Familiarizarea vizuală cu simetria, sistemul de coordonate și topologia.
• Abilitatea de a găsit mai multe soluții pentru o singură problemă.
Autoarea seriei „Matematica veselă”, Eugenia Katz, este pedagog. În 1995, a absolvit facultatea de Lingvistică teoretică și aplicată a Universității Umanistă de Stat din Rusia. Imediat după absolvire, a început să practice predarea matematicii sub formă de joacă. Specialist în pedagogia jocului, este autoarea unei metodologii unice care îi ajută pe copii să pătrundă în lumea matematicii prin joacă. Un om deosebit de creativ, mamă a doi copii, Eugenia Katz este autoare a peste 60 de cărți, caiete și jocuri.
Eugenia Katz consideră că matematica se găsește peste tot, ea nu trebuie legată de un spațiu limitat, de rezolvarea mecanică a unor sarcini puse pe hârtie și că cel mai important nu e să așezăm copiii la masă în fața acestor caiete, ci, folosind caietele de „Matematică veselă”, să ne jucăm cu ei jocuri matematice, nu doar aritmetice, ci și geometrice, logice. E important să subliniem că exercițiile din caietele de „Matematică veselă” sunt pline de logică, ceea ce, de foarte multe ori, lipsește unor cărți destinate exercițiilor pentru copii.