Cum ascultarea îți transformă viața de familie: abordarea Hand in Hand Parenting
Cu toate acestea, părinții pot trece cu vederea importanța interacțiunii de zi cu zi cu copiii, precum și influența pe care viața de familie o are în susținerea sănătății mintale și a bunăstării tuturor membrilor familiei.
Unii părinți pot să creadă că susținerea copiilor în activități extracurriculare și ajutarea lor la teme sunt cele mai importante acțiuni pe care le pot întreprinde pentru a se asigura că cei mici vor deveni adulți de succes. Cu toate acestea, ei pot trece cu vederea importanța petrecerii timpului interacționând cu copilul lor.
Primul lucru pe care poți să îl faci pentru copilul tău este să te conectezi cu el. Conectarea cu copilul este esențială pentru o relație sănătoasă între părinte și copil.
Cum facem însă când viețile agitate ne împiedică să avem această legătură sănătoasă?
Abordarea Hand in Hand Parenting este o variantă prin care învățăm să aducem armonia în familie.
Ruxandra Vasile este instructor Hand in Hand Parenting și mamă a 3 copii și spune că descoperirea acestei metode a fost un moment crucial pentru ea, deoarece a însemnat aflarea răspunsurilor la o mulțime de întrebări și îndoieli.
Ce este abordarea Hand in Hand Parenting?Abordarea Hand in Hand Parenting pornește de la ideea că una din nevoile fundamentale ale copiilor, în aceeași măsură ca nevoia de hrana sau adăpost, este nevoia de conectare.
Conectarea se produce atunci când adultul arată atenție și afecțiune copilului și amândoi comunică armonios, sunt pe aceeași lungime de undă, se percep și se înțeleg unul pe altul. Copilul se simte auzit, înțeles și iubit.
Senzația de conectare și siguranță emoțională este vitală pentru copil.
Copiii se nasc cu înclinația naturală de a fi iubitori, entuziaști, doritori să descopere și să învețe, să împartă și să interacționeze armonios cu cei din jur.
Atunci când se simt conectați și în siguranță, copiii pot să își manifeste plenar aceste înzestrări naturale. Atunci când copiii au un comportament dificil, irațional sau antisocial, cauza este lipsa sentimentului de conectare.
Citește și Când intervenim în activitățile copiilor - Sistemul Montessori
Când nu se simt conectați copiii nu pot gândi. Asta se întâmplă deoarece atunci când creierul emoțional (sistemul limbic) este în derivă, centrul gândirii raționale (cortexul prefrontal) încetează să mai funcționeze.
Refacerea conectării se face prin ascultare. Hand in Hand Parenting este o abordare folosită de peste 1 milion de familii din întreaga lume, care ofera 5 instrumente de ascultare ce pot aduce armonia în relațiile de familie:
- timpul special
- ascultarea profundă
- limitele
- ascultarea prin joc
- ascultarea adult la adult (grupul de suport și parteneriatele de ascultare).
Care sunt valorile acestui stil de parenting?
Respect, Atenție, Ascultare, Conectare.
Funcționează această abordare pozitivă cu orice copil?Această abordare funcționează cu orice copil neuro-tipic, dar rezultate minunate și durabile au fost obținute și cu copii diagnosticați cu ADHD, tulburări din spectrul autismului, copii cu deficiențe de auz sau de văz sau copii catalogați ca dificili, obraznici, încăpățânați, timizi, retrași.
Ce este “special time”?Timpul special este unul din instrumentele de ascultare concepute de Hand in HandParenting, un mijloc extraordinar de a ne conecta cu copilul nostru și de a juca “în terenul lui”.
În marea majoritate a timpului, copiilor li se cere să urmeze reguli și instrucțiuni, li se cere să îndeplinească sarcini școlare uneori dificile și greu de urmărit. Ei bine, timpul special este un timp al copilului în care el face regulile și adultul îl ascultă. Poate dura 10-15 minute, în care toată atenția și entuziasmul părintelui se îndreaptă către copil și ce alege el să facă.
În timpul special, părintele nu se întrerupe ca să verifice telefonul, nu își ia o ceașcă de ceai din care să mai bea câte o înghițitură, nu vorbește cu altcineva, nu sugerează direcția jocului, iar dacă gândurile au luat-o către altele, vine imediat cu atenția către copil. Timpul special este un bun mod de a ne începe ziua împreună și îl încarcă pe copil cu afecțiunea și acceptarea părintelui.
Timpul special este ușor de folosit și de adaptat în programul familiei. Poate fi practicat zilnic în reprize scurte (chiar și 5 minute) sau săptămânal în reprize mai lungi (30 minute). Nu durata este importantă, ci atenția și încântarea pe care le arătăm copiilor în acest interval. Este util să anunțăm și să cronometrăm acest timp, astfel încât să putem fi prezenți și ancorați pe tot parcursul acestuia, iar copilul să poată folosi activ grija și atenția noastră.
Timpul special poate fi folosit cu copiii de orice vârstă. Chiar și cei mai mici dintre copii, înțeleg rapid despre ce este vorba și învață să se bazeze pe el. De asemenea, am colege Instructoare Hand in Hand care încă practică timpul special cu copiii lor de vârste adulte.
Copiii sunt mult mai înclinați să accepte limitele atunci când se simt conectați.
Timpul special este o vitamina de conectare pe care o putem oferi pro-activ și periodic copilului, zilnic sau săptămânal, după cum ne permite programul.
Uneori, însă, cu toate că are parte de atenție și conectare în mod constant, copilul poate trece prin furtuni emoționale și comportamente dificile care îi bulversează pe părinți.
Când copiii au un comportament dificil, cauza este faptul că se simt ne-conectați cu noi sau au acumulat un bagaj de emoții dificile pe care au nevoie să le descarce. Încărcătura emoțională nu le permite să gândească rațional și au nevoie de noi să îi aducem înapoi.
Este important să punem limite devreme, înainte să ajungem noi la capătul răbdării, când suntem mai puțin capabili să ne păstrăm calmul și să luăm decizii bune.
Apoi pasul următor este să „aducem” limita la copil. Ne apropiem de copil, oprim cu blândețe comportamentul irațional, oferind atenție și disponibilitatea de a-l asculta, fără a renunța la limită.
Nu explicăm la nesfârșit motivele pentru care avem limita sau consecințele nerespectării ei. Nu are sens, întrucât capacitatea copilului de a raționa este foarte scăzută în aceste momente. Dacă copilul simte afecțiunea părintelui și disponibilitatea acestuia de a-l asculta, va izbucni în plâns, începând astfel procesul de vindecare.
Dacă îi vom asculta plânsul până la sfârșit, îi vom face un imens serviciu, pentru că îl vom ajuta să scape de sâcâitoarele tensiuni sau emoții grele, care îl împiedică să fie el însuși și îl împing către comportamente dificile. La capătul celălalt ne vom regăsi copilul senin, bucuros să coopereze, dornic să exploreze și să interacționeze armonios cu cei din jur.
De-a lungul vremurilor, oamenii au înțeles greșit trăirile copiilor și au etichetat procesele absolut naturale de descărcare emoțională pe care le avem la dispoziție (plânsul, tantrumurile, crizele de furie) ca fiind ceva rău, manipulator, rușinos.
Studii recente, dar și experiența dobândită de milioane de părinți care practică Hand in Hand Parenting, au confirmat faptul ca atunci când copilului i se permite să își trăiască și să proceseze emoția dificilă în prezența unui adult iubitor si empatic, copilul se descarcă de tensiune și își recapătă entuziasmul și bucuria și capătă o înțelegere mai sofisticată a minții. Practic, îi crește competența emoțională. Eliminând tensiunea și emoțiile grele, poate avea din nou acces la resursele de inteligență și creativitate cu care este înzestrat.
De exemplu, fetița mea de 2 ani a avut o după-amiază agitată, iar seara, după cină, a refuzat să mă lase să o spăl pe dinți. M-am apropiat cu blândețe de ea, m-am uitat în ochii ei, i-am pus mâna pe umăr și i-am spus că este momentul să o spăl pe dinți. A izbucnit imediat în plâns cu sughițuri. Am luat-o în brațe și am ascultat-o până când plânsul s-a oprit. Din când în când i-am mai spus că îmi pare rău că îi este greu. După aproximativ 7 minute, s-a ridicat, mi-a întins periuța și m-a lăsat să o spăl.
În momentul în care înțelegem și acceptăm faptul că plânsul copilului nu este trauma, ci eliberarea de traumă și suntem deschiși să ascultăm empatic această descărcare, fără a ne enerva, fără a argumenta si negocia nesfârșit, fără a îl distrage, mitui, amenința, câștigăm o libertate și o relaxare care ne vor ajuta să navigăm mult mai ușor situațiile de acest gen. Aceasta este ascultarea profundă.
O veste bună este faptul că îl putem ajuta pe copil să se elibereze de frustrare și anxietate și prin joaca. Desigur, orice moment în care adultul petrece timp jucându-se cu copilul este prețios și are beneficii pentru amândoi. Însă pentru a fi terapeutică, adică pentru a-l ajuta pe copil să se scuture de anxietate și frustrare, recomand joaca în care adultul este cel incompetent, nu înțelege prea bine lucrurile, face confuzii, nu reușește să se descurce.
La Hand in Hand Parenting numim această tehnică ascultarea prin joc. Eu o mai numesc joaca de tip „Stan și Bran”.
Cum facem când emoțiile ne copleșesc pe noi, părinții?A crește un copil este o responsabilitate uriașă care necesită mult efort, iubire și dăruire. Din păcate, societatea încă nu valorizează corect și, implicit, nu susține munca părinților. Nu este deloc ușor să fim părinți conștienți și conectați, pe de-o parte pentru că avem propriile noastre traume și bagaje emoționale dificile din propria copilărie și pe de altă parte pentru că nu avem parte de suficientă susținere.
Pentru momentele când noi, adulții, suntem în pragul unei crize de furie, recomandarea este să ne oprim din ce facem, să respirăm sau să bem un pahar cu apă și să ne acordăm câteva minute de respiro.
O altă tehnică pe care am aplicat-o cu succes este să ne întindem pe jos (dacă locul ne permite) și să renunțăm pe moment la orice luptă de putere în care eram angajați cu copilul. De regula, copilul devine curios să vadă ce face adultul, adultul poate reintra pe calea de sus a creierului, cum o numește dr. Daniel Siegel, în centrul gândirii raționale, iar renunțarea la miza încleștării face posibila reconectarea adult-copil.
Este clar că niciunul dintre noi nu poate oferi căldură, conectare, iubire atâta timp cât nu avem posibilitatea să ne reumplem rezervoarele. O vorbă frumoasă spusă de dr. Lawrence Cohen este: „Nu poți turna dintr-o ceașcă goală”. Așadar, trebuie să găsim modalități în care să ne reîncărcăm bateriile. Noi, oamenii, suntem ființe sociale, și avem nevoie de alți oameni care să ne asculte cu bunătate și atenție când acumulăm tensiuni și stres.
Ascultarea profundă, în care nu ești întrerupt, sfătuit, analizat, comparat, ci ești ascultat cu atenție, respect și căldură este o metodă minunată de a te elibera de poverile pe care le duci și de a îți recăpăta creativitatea și entuziasmul.
Acest gen de ascultare este practicat de noi, cei de la Hand in Hand Parenting, prin două Instrumente de ascultare adult la adult:
• Grupul de suport – în care mai mulți părinți se întâlnesc (acum online) și povestesc pe rând ce provocări întâmpină, cu ce le este greu, dar și despre succesele și bucuriile lor. Fiecare părinte își folosește timpul așa cum consideră și se respectă principiile ascultării profunde: nu întrerupem, nu judecăm, nu oferim sfaturi sau comparații cu situația proprie. Oferim respect, căldură, încredere în inteligența și bunătatea fiecărui părinte și confidențialitate.
• Parteneriatul de ascultare – în care doi părinți se ascultă pe rând unul pe celălalt o perioadă egală de timp cu respectarea acelorași reguli de ascultare profundă.
Dacă îți dorești o metodă centrată pe conectare, mai degrabă decât pe controlul comportamentului copilului, având in prim plan convingerea că părinții și copiii sunt buni, Hand in Hand Parenting oferă o înțelegere adevărată a emoțiilor și cauzelor comportamentelor. Cu ajutorul setului său de instrumente practice poți găsi soluții la provocările zilnice și poți construi relații armonioase și pline de iubire în familia ta.
Mai multe articole scrise de Oana Hagiescu
Foto: https://www.pexels.com/