Cătălin Dorcioman, inginerul care creează jocuri pentru copii: ”Dacă nu îi arăți copilului cum este în Champions League, nu va ajunge niciodată să joace acolo”

Cătălin Dorcioman, inginerul care creează jocuri pentru copii: ”Dacă nu îi arăți copilului cum este în Champions League, nu va ajunge niciodată să joace acolo. Cei care nu pot, vor juca în alte divizii, dar măcar au văzut cum este.”

Cătălin Dorcioman a urmat până în clasa a 8-a un liceu pedagogic, a ajuns la inginerie și apoi a lucrat în marketing. Când copilul lui a intrat în clasa pregătitoare s-a lovit brusc de realitatea învățământului românesc.

Cătălin Dorcioman crede că în școlile noastre nu se educă, ci se... învață. În plus, există și foarte mult stres. Și-a dorit să aducă ceva nou în educație, să transpună marketingul în așa fel încât să ușureze munca elevului, dar și a profesorului. Așa au apărut produse prin care copilul se joacă, învață și se dezvoltă fără efort, Numlit

NumLit este un set pentru susținerea educației armonioase integrate, proiectat pentru a crea copiilor plăcerea de a învăța prin joc, iar dascălilor ușurința în munca de catedră.

De unde a apărut ideea?

Totul a plecat de la o ședință cu părinții, atunci când mi-am dat seama ca pe birourile copiilor noștri există prea multe “chinezisme” și prea puține produse care să le stimuleze creativitatea. Mai apoi, am realizat provocările cărora trebuie să le facă față toți cei care ajung în clasa pregătitoare și m-am gândit ce s-ar putea face. Ce aș putea eu să fac. Și așa a apărut o planșă care să fixeze foaia de desen pe măsuță. Încet-încet lucrurile au căpătat conținut pedagogic, cu mici ajutoare pentru care le mulțumesc tuturor celor care ne-au dat idei.

Ce este Numlit?

NumLit este un concept inovator care se bazează pe folosirea eficientă a resurselor cerebrale, îmbunătăţind procesul de cogniţie şi de memorare.

Este o metodă de dezvoltare cognitivă a rapoartelor de comunicare, înţelegere şi interrelaţionare între emisferele cerebrale. Baza teoretică şi de învăţare, asimilată emisferei stângi, este susţinută de informaţiile asimilate de emisfera dreaptă: culori, imagini, forme grafice, dar și de alte forme perceptuale - calitatea materialelor, inovația acestora. Astfel, prin transfer de informaţie, procesul de învăţare devine facil, rapid, corect, de durată. 

Acest conceput este interdisciplinar și poate fi folosit individual sau în echipă. 

Învățare se face logic, fără efort și cu o sedimentare excelentă: memorarea logică involuntară.

Ce înseamnă memorare logică involuntară?

Învățarea armonioasă presupune unirea tuturor receptorilor copilului, mărirea suprafețelor corticale implicate în procesul de învațare, în scopul de a simplifica percepția și, totodată, de a amplifica analiza și înțelegerea. 

Unirea simțurilor în senzația de plăcere și emiterea de endorfine generează puntea de legatură  în transformarea procesului de învățare în joc și experiență, realizând astfel o învățare logică, fără efort. Prin joc și experiment (voluntare) copiii descoperă (involuntar) cunoștiințe ample, care le vor lărgi orizontul de înțelegere și capacitatea de analiza. 

Procesul de învățare este dificil, uneori neplăcut, însă implementarea jocului oferă senzații de plăcere, care îl vor transforma într-o activitate pe care copilul va dori să o repete. Pe de altă parte, predarea/învățarea bazată pe memorare și exercițiu stereotip va aduce senzații neplăcute de stres, oboseală, nesiguranță, frică, pe care copilul va încerca să le evite.

De aceea EAI (educația armonioasă integrată) este conceptul care îi propune profesorului, dar și părintelui, să înțeleagă că jocul, experimentul și ambientul sunt ele însăși bune prilejuri de a învăța. 

În era tabletei și a internetului, în vremuri în care informația digitală omoară metodele tradiționaliste, a înțelege să-i oferi copilului tău forme alternative de a învăța, în concordanță cu evoluția digitală, nu mai reprezintă un lux. Este o necesitate. 

EAI dezvoltă cognitiv prin procesul de memorare logică involuntară de lungă durată, ducând procesul de învățare la un alt nivel.

Memorarea Logică Involuntară (MLI) este o metodă de a învăța prin joc și experiment,  prietenoasă, eficientă și neinvazivă, în armonie perfectă cu nevoile copilului.

Materialele sunt special gândite astfel încât, prin folosire, să creeze puntea de legătură între cele 2 emisfere cerebrale și, astfel, să permită amplificarea procesului de înțelegere – descoperire și memorare.

Ce produse pot găsi părinții și profesorii pe Numlit?

Produse sunt multe, iar profesorii și părinții pot alege între jocuri pentru grădiniță, ajutoare pentru clasa pregătitoare, pentru clasele I-IV, dar și materiale dedicate dascălilor.

Acestea au la bază metode pentru ca preșcolarii și școlarii să învețe ușor să:

• Citească

• Deprindă și să echilibreze scrisul

• Calculeze

• Înmulțească

• Utilizeze fracții

• Înțeleagă clase-ordine, rotunjiri

• Să cunoască unitățile de măsură

Cum îi ajută pe copii și profesori aceste materiale? 

Pentru elevi se schimbă perceptia asupra modului de învăţare (prin joc). Produsele îl tentează pe copil și îl determină să se joace. Copilul învaţă usor, fără să obosească, reține informația ușor, repede și corect. 

Timpul de învățare scade, iar nivelul de învățare este mai profund. Acest sistem dezvoltă inteligenţe multiple și ajută la comunicare și interrelaționare.

De cealaltă parte, profesorii pot să îi coopteze pe copii în procesul de predare, pentru că această metodă mărește gradul de atenție în cadrul orei, copilul descoperă și aprofundează, prin joc noțiunile.

Materiale oferă o predare integrată interdisciplinara și transdisciplinară. Se elimină timpii “morți“ în procesul de predare, prin introducerea sistemelor de scriere cu ștergere uscată, atât pentru elev, cât și pentru profesor și crește timpul de lucru individual al elevului în timpul orei.

Părinții copiilor care folosesc aceste produse observă imediat deprinderile copilului corectând/dezvoltând cunoştinţele acestuia.

Prin acest sistem se dezvoltă cinci direcții de dezvoltare ale copilului.

• dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală (prin folosirea produselor individuale)

• dezvoltarea socio-emoţională (elimină disconfortul psihic al “scosului la tablă”)

• dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii

• dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii

• capacităţi și atitudini în învăţare. 

Credeți că puteți schimba inerția din școlile românești?

Deși o planșă, de exemplu, costă 4 lei, profesorii cumpără una singură și o multiplică. Ies la acceiași bani, dar au calitate mai proastă. În lume există doar 9 metode de a învăța înmulțirea dintre care 2 sunt ale mele. Culmea, sunt cele mai ușoare. Pentru mine înmulțirea este un pariu cu nația mea.

Citeste si: