Noi reguli pentru repartizarea elevilor la clasa pregătitoare. Schimbări majore de anul viitor
Ordinul Ministerului Educației privind repartizarea elevilor în clase a fost publicat în Monitorul Oficial. Unitățile de învățământ vor avea dreptul să aleagă procedura: ordine alfabetică sau tragere la sorți.
„Procedura reglementează modalitatea de constituire a formaÈ›iunilor de studiu în învățământul preuniversitar, prin distribuirea aleatorie a antepreÈ™colarilor/preÈ™colarilor/elevilor, cu respectarea principiului nediscriminării, al asigurării echităţii ÅŸi egalităţii de ÅŸanse, al transparenÈ›ei, al incluziunii, al centrării educaÅ£iei pe beneficiarii primari ai acesteia, al accesibilităţii ÅŸi disponibilităţii, al interesului superior al copilului/elevului”, conform Ordinului Ministerului EducaÈ›iei 3.945/2024.
Concret, copiii vor fi distribuiți aleatoriu în instituțiile de educație timpurie și în ciclurile primar și secundar, la nivelul claselor de început, cum ar fi grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a V-a, fie prin tragere la sorți, fie în ordine alfabetică, iar decizia finală în acest sens trebuie luată către consiliul de administrație al fiecărei școli, cu participarea asociațiilor de părinți în calitate de observatori.
În privința repartizării elevilor care intră în clasa a IX-a, documentul prevede că distribuirea acestora pe clase se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, pe câte două liste, pe criteriul de gen (fete/băieți). De asemenea, documentul specifică faptul că distribuirea copiilor pe clase se va face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, câte un elev la fiecare clasă. Astfel, de exemplu, pe fiecare specializare în parte (Filologie, Matematică-Informatică, Stiințe ale Naturii), primul elev va fi distribuit în clasa a IX-a A, al doilea elev în clasa a IX-a B și așa mai departe. Mai trebuie precizat că procesul de constituire a claselor va respecta și principiul continuității studiului limbii moderne L1 și L2 din ciclul gimnazial.
Gemnii și tripleții, regim preferențialÎn ceea ce privește gemenii și tripleții, conform documentului aceștia vor putea fi repartizați în aceeași clasă.
Pe de altă parte, în acest proces de repartizare aleatorie, gemenii sau tripleții pot avea regim preferențial.
„Părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declaraÈ›ie la unitatea de învățământ prin care precizează dacă doreÈ™te repartizarea fraÈ›ilor în aceeaÈ™i grupă sau în grupe diferite. ÃŽn situaÈ›ia în care părintele sau reprezentantul legal doreÈ™te înscrierea fraÈ›ilor în aceeaÈ™i grupă, aceÈ™tia sunt repartizaÈ›i în grupa în care a fost distribuit repartizaÈ›i echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcÈ›ie de tipul de tulburare/afecÈ›iune/dizabilitate/dificultate de învățare pe care le au, pentru toate nivelurile de studiu".
Prin această procedură se dorește o repartizare cât mai obiectivă a elevilor, astfel încât să se evite preferințele părinților pentru o anumită clasă sau învătător.
„Repartizarea aleatorie a copiilor, fără segregare, este ideală. Copiii nu vor mai merge cu dedicaÈ›ie la o anumită clasă, la o anumită învățătoare, de exemplu. Numai că sistemul trebuie È™i pus în practică corect. Și românii sunt specialiÈ™ti la a nu respecta regulile, la un soi de păcălire a acestora. Și È™ansele de eludare a regulilor sunt mari, pentru că aici sunt interesaÈ›i părinÈ›ii, dar sunt înclinate să tragă sfori È™i unele cadre didactice. Repet, reglementarea este una foarte bună sub rezerva că în unele zone comportamentele nu vor fi corecte atunci când vorbim de repartizarea elevilor. Ca să dau un pronostic, văd corectitudine în 60, cel mult, 80 la sută din cazuri, iar restul pe principiul PCR – pile, cunoÈ™tinÈ›e, relaÈ›ii”, a explicat expertul Marian StaÈ™, pentru Adevărul.
Sursa: shutterstock.com