Euritmia este o formă de artă creată în 1912 de Rudolf Steiner. Deși poate fi ușor confundată cu dansul, în euritmie nu se folosește muzica sau cuvântul ca suport pentru mișcare, ci mișcarea se naște din sunet.
Steiner era interesat de arte ca mijloc de dezvoltare spirituală și a dorit să aducă un nou impuls artei mișcării, o alternativă la dansul modern.
Această formă de artă este o parte esențială a programei în școlile Waldorf.
Profesorii de euritmie îi ajută pe copii să dobândească o grație interioară și exterioară, iar aceștia încep să-și înțeleagă propriile mișcări, precum și mișcările altora și importanța spațiului.
Despre cum îi ajută pe copii această formă de artă, care este și o metodă pedagogică am vorbit cu Flavia Tomescu, euritmist care activează în domeniul pedagogic și artistic.
Prin ce se deosebește euritmia de dans?
Când vorbim despre dansul contemporan, muzica este interpretată după ce trece prin filtrul subiectivității, când vorbim despre balet, vorbim despre un set de mișcări mecanice executate cu excepțională virtuozitate. În euritmie însă, muzica sau cuvântul sunt transpuse în mod obiectiv în gest și formă.
Spre exemplu, euritmia muzicală exprimă muzica printr-o geometrie a tonurilor și prin diferite mișcări obiective, care corespund intervalelor, acordurilor minore sau majore.
Fiecare gest este umplut de substanță sufletească. Centrul de greutate al euritmistului, care reprezintă izvorul mișcărilor sale, este ridicat în zona inimii și tot către inima spectatorului se îndreaptă ceea ce are artistul de oferit. De aceea euritmia poate fi greu de înțeles dacă este privită cu ochii intelectului și nu ai inimii.
De la ce vârstă pot începe copiii să frecventeze cursuri de euritmie?
În general euritmia este recomandată începând de la vârsta de 3 ani. Această vârstă marchează momentul în care copilul începe să spună ”eu”, semn clar că se percepe pe sine în interiorul său.
Un coleg a adus în conversație o imagine foarte frumoasă, la un moment dat când vorbeam despre copiii care încă nu au împlint 3 ani. El a spus: ”Copii sunt precum un voal de mătase care reacționează chiar și la cea mai mică suflare de vânt. De aceea, în preajma lor trebuie să fim extrem de gentili și în desăvârșită liniște interioară, astfel încât să nu tulburăm mișcarea voalului de mătase ”.
Care sunt beneficiile euritmiei pentru copii?
Copilul este extrem de permeabil în fața impresiilor senzoriale, fie pozitive sau negative, care vin către el din mediul înconjurător, el preluând totul cu un interes enorm față de tot ce întâlnește.
Cuvântul euritmie vine din limba greacă și înseamnă ”ritm armonios”. Prin euritmie putem aduce în armonie lumea gândurilor, a sentimentelor și a impulsurilor de voință. Iată valența subtilă și terapeutică a euritmiei pedagogice.
Copiii învață prin mimetism nu doar de ordin fizic, ci și sufletesc. De aceea este important ca gesturile prin care adulții se manifestă în preajma copiilor, să fie clare, blânde, însuflețite, creatoare de imagini.
În euritmie copiii au șansa de a exersa, prin intermediul basmelor, poeziilor, jocurilor de ritm și al muzicii, mișcări pline de sens, care le ajută să își cunoască și să înțeleagă geografia corpului, să perceapă spațiul și să dezvolte abilitați sufletești și sociale sănătoase.
Este recomandată această activitate și copiilor hiperactivi?
Prin euritmie pot fi corectate anumite tulburări comportamentale, dar depinde mult de nivelul de gravitate al afecțiunii. Pentru copiii cu nevoi speciale este recomandată euritmia terapeutică, practicată în ședințe individuale.
Euritmia terapeutică este un vast și complex domeniu, diferit de cel al euritmiei artistice și necesită ani de pregătire și experiență. În România există destul de mulți euritmiști care au această formare.
Sunt grădinițe și școli care au deja în programă euritmia. Ar trebui să existe între opționalele copiilor?
Euritmia face parte din programa grădinițelor și școlilor Waldorf. În România sunt doar câteva instituții, care se bucură de privilegiul de a avea un euritmist în colegiul profesoral și asta pentru că în țară sunt foarte puțini oameni care au absolvit această formare.
Vreau sa subliniez faptul că euritmia nu ar trebui tratată ca o materie de opțional. Idealul este ca ea sa facă parte din ritmul normal al unei săptămâni.
Cred cu tărie că toții copii ar trebui să aibă acces la această formă de artă, atât prin cursuri cât și prin spectacole de euritmie. În felul acesta le pot fi trezite și îmbogățite, fantezia și imaginația.
Flavia Tomescu a venit în contact cu euritmia la Liceul Waldorf. A urmat studii de formare în euritmie și apoi un master de euritmie artistică în Anglia. Își dorește să facă euritmia cunoscută și accesibilă publicului larg, prin spectacole dedicate atât publicului matur cât și copiilor. Abia așteaptă să poată juca din nou spectacole pentru copii, alături de colegul ei Taisuke Sasaki.