Denumită după locul său de origine din Italia, Reggio Emilia este o filozofie de predare care se concentrează pe copiii cu vârsta cuprinsă între 3-6 ani.
Loris Malaguzzi este fondatorul acestei metode alternative de învățare, pe care a popularizat-o după al Doilea Război Mondial. Filosofia lui se baza pe faptul că cei mici sunt ființe competente, sigure și curioase, care pot prospera într-un mediu de învățare ghidat de sine, unde respectul reciproc între copil și profesor este primordial.
În cadrul abordării Reggio Emilia, există o vorbă: „Un copil are o sută de limbaje”. Aceste limbaje sunt modul în care copilul comunică cu mediul său și cu cei din jur. Metoda de predare Reggio Emilia funcționează pentru a uni și dezvolta “limbaje” : artă, dans, fantezie, inovație, muzică, natură, scris, știință, limbaj și multe altele.
Abordarea Reggio Emilia este centrată pe copil, iar profesorii, părinții și comunitatea sunt colaboratori și parteneri în călătoria educativă a celui mic.
Beneficiile metodei Reggio Emilia
Rezistența, responsabilitatea, încrederea în sine, munca în echipă, abilitățile de rezolvare a problemelor, precum și gândirea creativă și științifică sunt doar câteva dintre avantajele acestei abordări.
Filosofia Reggio Emilia este că cel mic are drepturi atunci când vine vorba de învățarea sa. Copiii sunt recunoscuți ca participanți activi la construirea propriilor cunoștințe și au un control substanțial asupra direcției pe care o ia învățarea lor.
Spre deosebire de sistemele tradiționale de învățământ, în care există un program fix care trebuie respectat, la Reggio Emilia nu există presiuni ale învățării formale, precum citirea și scrierea. Curriculumul este adaptativ și este condus de copil, cu accent pe explorare, expresie creativă și învățare activă într-un mediu plin de viață și relaxat.
Educatorii și părinții nu sunt considerați ca fiind „responsabili” și având toate răspunsurile, ci mai degrabă sunt văzuți ca susținători ai copiilor.