Cum să le facem copiilor noștri cunoștință cu matematica? Cum să-i împrietenim cu ea, cum să-i convingem că matematica e frumoasă și că nu trebuie să le fie frică de cifre? Foarte simplu!
Fiindu-le alături, jucându-ne împreună cu ei, scoțând problema de pe hârtie și plasând-o în aer liber, pe terenul de joacă!
Aceste caiete fac parte din seria „Matematica veselă“, destinată copiilor între 4 și 8 ani. Temele exercițiilor sunt mai puțin obișnuite și nu le repetă pe cele de la grădiniță, ci completează și extind exercițiile pentru copiii de această vârstă, nu prin creșterea intervalului numeric în care se operează, ci prin varietatea sarcinilor, care îl încurajează pe copil să se apropie de lumea numerelor și conceptelor matematice. x
Temele din acest caiet :
• antrenează gândirea logică ;
• explică într-o formă foarte simplă și accesibilă concepte matematice ca mai mic/mai mare, număr anterior/posterior într-un șir etc. ;
• ajută la recunoașterea numărului de obiecte „dintr-o ochire”, fără numărătoarea unul câte unul;
• introduce copilul în lumea fascinantă a simetriei și coordonatelor (de exemplu, adresele dintr-o casă cu mai multe niveluri).
Alegerea exercițiilor din aceste caiete sparge stereotipurile întâlnite în sarcinile standard pentru preșcolari și elevi din primele clase, propunând, de exemplu, mai multe soluții corecte, „căsuțe” triunghiulare, litere întoarse, clădiri care nu au etajul căutat și multe alte surprize. Dacă celor mici le vine greu să treacă peste obișnuințele create de exercițiile-standard (de exemplu, să completeze un tipar într-o căsuță triunghiulară), putem începe cu pătrățele și căsuțe oblice, apoi să le prezentăm diferite combinații și mozaicuri de trapezoide și triunghiuri, așa încât să-și dea seama că lucrurile pot sta și altfel. Recomand, de asemenea, și concentrarea asupra altor modalități de rezolvare a problemelor (de exemplu alternarea perechilor cu triadele) și a diversității soluțiilor (de exemplu, în figura de mai jos bucățile de ciocolată se pot împărți în mai multe feluri în segmente egale).
Autoarea seriei „Matematica veselă”, Eugenia Katz, este pedagog. În 1995, a absolvit facultatea de Lingvistică teoretică și aplicată a Universității Umanistă de Stat din Rusia. Imediat după absolvire, a început să practice predarea matematicii sub formă de joacă. Specialist în pedagogia jocului, este autoarea unei metodologii unice care îi ajută pe copii să pătrundă în lumea matematicii prin joacă. Un om deosebit de creativ, mamă a doi copii, Eugenia Katz este autoare a peste 60 de cărți, caiete și jocuri.
Eugenia Katz consideră că matematica se găsește peste tot, ea nu trebuie legată de un spațiu limitat, de rezolvarea mecanică a unor sarcini puse pe hârtie și că cel mai important nu e să așezăm copiii la masă în fața acestor caiete, ci, folosind caietele de „Matematică veselă”, să ne jucăm cu ei jocuri matematice, nu doar aritmetice, ci și geometrice, logice. E important să subliniem că exercițiile din caietele de „Matematică veselă” sunt pline de logică, ceea ce, de foarte multe ori, lipsește unor cărți destinate exercițiilor pentru copii.