Cercetătoarea Thea Ionescu, conferenţiar universitar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universității Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, a analizat de-a lungul anilor care este cea mai bună metodă de învățare pentru copii.
Potrivit studiilor, copiii învață cel mai ușor atunci când experimentează conceret, nu din ceea le dictează sau le scriu profesorii pe tablă.
„Pentru ca un creier să poată abstractiza are nevoie de multe exemple clare, iar clare înseamnă concrete. Și, dacă și fac lucrul respectiv, pentru creier e cel mai ușor, e modalitatea naturală de a învăț. Dacă abstractizăm conținutul și mergem doar pe dictare, îi e foarte greu creierului să înțeleagă despre ce e vorba și consumă resurse cu a înțelege la ce se referă numerele alea, la ce se referă propoziția asta, la ce se referă anii ăștia de domnie”, subliniază cercetătoarea.
Creierul are nevoie de exemple concrete, clare.
”Știu învățătoare care din clasa a III-a le interzic copiilor să numere pe degete. Dar trebui să-i lași să-și folosească mâinile și degetele. Tocmai asta dovedesc studiile în mod repetat că avem ancorată cogniția în corp. Adică trebuie să mă lași să poți să-mi folosesc corpul ca să înțeleg mai bine din gesturi. Și acest lucru trebuie să se întâmple și mai târziu. E adevărat, nu sărim și dansăm și numărăm de degete tot timpul, dar găsești ancorare socială, găsești ancorare emoțională, te legi de cunoștințele pe care le au, că și aceasta este o ancorare în experiență anterioară”, a declarat cercetătoarea Thea Ionescu într-un interviu pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale.
Întregul corp este implicat în învățare
Cercetătoarea a explicat că în procesul de învățare nu este implicat doar creierul, ci întregul corp. Orice procesare cognitivă depinde și de aria vizuală, dar și de rețelele senzo-motorii.
„În orice moment, orice procesare cognitivă pe care o fac depinde de rețelele mele senzorio-motorii care au învățat prima oară conceptele. De exemplu, dacă mă gândesc la un câine, acum se activează și aria vizuală unde am eu imaginile cu un câine. Noi nu ne mai dăm seama de asta și de aceea ni se pare că suntem extrem de abstracți. Dar creierul nostru simulează ce a făcut inițial și atunci e legat de sistemele senzoriale și motorii”, explică Thea Ionescu.
foto: shutterstock.com