Stima de sine scăzută a elevilor, stresul și chiar eșecul în cunoaștere, deoarece sistemul de evaluare prin note numerice promovează mai degrabă validarea decât învățarea, ceea ce în prea multe cazuri duce la o lipsă de motivație în rândul elevilor.

Pentru psihologul educațional și consilierul de orientare Esther Sánchez, relația dintre stima de sine a elevilor și clasificările apare încă de la grădiniță, unde elevii încep să fie evaluați.

"Stima de sine este un factor important în poziționarea oricărei persoane și în orice domeniu", astfel că elevii nu fac excepție, în opinia acestui psiholog și expert în educație.

Ca urmare a procesului de industrializare, în Statele Unite a fost dezvoltat sistemul de notare a examenelor în sistemul educațional. Este vorba despre secolul al XIX-lea, unde s-au pus bazele unui model educațional centrat pe note numerice.

Evaluarea în metoda Montessori

În metodologia Montessori, rezultatele elevilor nu sunt evaluate prin intermediul unei note numerice, ci prin intermediul unei evaluări continue.

Metodologia Montessori înregistrează ceea ce se observă în activitatea și evoluția fiecărui elev: prezentările la care au lucrat, modul în care a fost dezvoltată lucrarea și chiar ce elemente se observă în comportamentul și dezvoltarea lor.

Instrumentul principal în această metodologie este observația, prin care se detectează două aspecte de bază: pe de o parte, realizările elevilor și, pe de altă parte, zonele de oportunitate, adică acele aspecte în care există loc de îmbunătățire. 

Acesta este punctul asupra căruia se va concentra mai mult profesorul pentru a îmbunătăți învățarea elevilor în această metodologie, care se concentrează mai ales pe detectarea și susținerea nevoilor și potențialului individual al fiecărui elev.

foto: shutterstock.com