Mulți părinți țin morțiș să își învețe copiii să citească de la vârste foarte fragede, poate chiar înainte de a merge la grădiniță. Aflați într-o permanentă competiție unii cu alții, acești părinți își aliniază copiii la startul unor task-uri pentru care ei nu sunt, însă, pregătiți și pun pe ei o presiune uriașă obligându-i să memoreze încă de la 3-4 ani, poate și mai devreme, literele și cifrele.
Un reputat neurolog folosește cuvinte dure la adresa acestui gen de părinți, catalogându-i drept „proști” pentru că nu înțeleg că toate se fac la momentul potrivit.
Orgoliul părinților nu coincide cu ritmul de dezvoltare al copiilor
Tatyana Chernigovskaya, un reputat psiholog și neurolog din Rusia, are un mesaj scurt și cuprinzător pentru părinții care țin morțiș să își vadă copiii citind când poate încă mai fac pe ei din când în când: „Sunteți proști!”.
Specialistul a explicat că este foarte importat ca părinții să nu bage copiilor în cap noțiunile cu forța, ci să îi antreneze pentru a învăța și să le respecte ritmul și capacitatea de a asimila informații noi:
„E important ca învățarea să înceapă la timp și să nu lăsăm orgoliul părinților să se răsfrângă asupra copiilor. Unii părinți îmi spun, lăudându-se, că au început să își învețe copiii de doi ani să citească. Celui care îmi spune așa ceva îi răspund: «Elti un prost!». De ce să faci așa ceva? Un copil de doi ani nu are creierul pregătit pentru asta. Desigurl, cu exercițiu și insistență, copilul va citi și poate chiar va scrie mai devreme decât alții. Dar care este prețul și ce eforturi trebuie să facă un copil atât de mic pentru asta? Pe copii nu îi ajută la nimic să citească la vârste fragede, dar noi, ca părinți, obținem validare din partea celorlalți că avem un copil deștept”.
Sfatul specialistului este ca, în loc să își supună copiii la provocări pentru care nu sunt pregătiți și suficient de dezvoltați, să insiste pe antrenarea abilităților motorii fine și a coordonării. Copiii mici nu trebuie învățați să citească, ci să modeleze cu plastilină, să decupeze, să sorteze jucării pe culori sau în funcție de forme, să manevreze obiectele mici. Antrenarea abilităților motrice fine influențează inclusiv vorbirea, dar și atenția, capacitatea de concentrare, coordonarea ochi mână și multe alte aspecte la care părinții care încearcă să-și învețe copiii să citească înainte de vreme nu se gândesc suficient.